Bewegen op muziek
Klaarzetten
• 1 muziekspeler en speaker
• Per kind een hoepel of pittenzakje als ‘stoel’
Opdracht
Als de muziek start, huppel om de stoelen heen. Als de muziek stopt, ga zo snel mogelijk op een stoel zitten.
Regels
• Niet over de stoelen huppelen
• Per keer wordt 1 stoel weggehaald
• Wie niet op een stoel zit, is af
• Wie af is, mag nog wel meehuppelen, maar blijft stilstaan als de muziek stopt
Ben je buiten?
Gebruik een jas of kussen als ‘stoel’. Maak live-muziek met sambaballen, tamboerijn of een ander ritmisch instrument!
Makkelijker maken
Moeilijker maken
Variaties
Gaan, lopen en rennen
Klaarzetten (per tweetal)
• 1 tafeltennistafel of tafel
• 4 bakjes
• 20 tafeltennisballetjes
Opdracht
Breng de balletjes zo snel mogelijk één voor één van het volle naar het lege bakje.
Regels
• Start na het startsignaal
• Zijwaarts verplaatsen langs de lange zijde
• Wissel van kant
Ben je buiten?
Zoek een tafeltennistafel buiten, gebruik een picknicktafel of maak een markering op de grond met stoepkrijt.
Makkelijker maken
Moeilijker maken
Variaties
Balanceren, vallen en glijden
Klaarzetten (per kind)
• 1 mat, op voldoende afstand van elkaar
Opdracht
A. Ga op je zij liggen, zet af met je benen en draai jezelf rond.
B. Ga op je rug liggen, vouw je handen om je knieën en schommel van links naar rechts.
C. Ga in kleermakerszit zitten en schommel van links naar rechts.
D. Gelijk aan C, én sla met vlakke hand op de grond.
Regels
• Als je iets niet durft, vraag om hulp
Ben je buiten?
Gebruik een zachte grasstrook of deken.
Makkelijker maken
Moeilijker maken
Variaties
Springen en landen
Klaarzetten
• 6 springtouwen
• 4 lage hordeloophekjes
• 8 pylonen met 4 stokken
• 8 hoepels
Opdracht
Spring over de hindernissen van het parcours.
Regels
• Loop in één looprichting
• Doe het op je eigen manier
• Inhalen mag, als het veilig is
Ben je buiten?
Zoek een pleintje of veldje waar je de ruimte hebt. Gebruik takken en grote dozen om overheen te springen. Teken met stoepkrijt een aantal cirkels.
Makkelijker maken
Moeilijker maken
Variaties
Tikspelen
Klaarzetten
• 4 pylonen
• 2 matjes als gevangenis
• 2 korven
• 2 ballen
Opdracht
Probeer als politieagent de boeven te vangen, door ze te tikken. Als je als boef bent getikt, ga je naar de gevangenis. Je mag de gevangenis uit als je de bal door de korf hebt gegooid.
Regels
• Niet over de matten springen
• Wissel van tikker als de gevangenis vol is
Buiten?
Zoek een pleintje of veldje waar je de ruimte hebt. Maak een vak met stoepkrijt of een hoepel. Gebruik een grote mand of emmer om in te werpen.
Makkelijker maken (voor politie)
Moeilijker maken (voor politie)
Makkelijker maken (voor boeven)
Moeilijker maken (voor boeven)